പ്രീപെയ്ഡ് പേയ്മെന്റ് ഉപകരണങ്ങൾ (പിപിഐ)
Ans. Small PPIs can be of two types:
-
PPIs upto ₹10,000/- (with cash loading facility). These PPIs shall be converted into full-KYC PPIs within 24 months.
-
PPIs upto ₹10,000/- (with no cash loading facility).
Ans. Both types of Small PPIs are reloadable and shall be used only for purchase of goods and services. Their salient features are as follows:
PPIs upto ₹10,000/- (with cash loading facility):
-
The amount loaded during any month shall not exceed ₹10,000/-;
-
The total amount loaded during the financial year shall not exceed ₹1,20,000/-;
-
The amount outstanding at any point of time shall not exceed ₹10,000/-;
-
The total amount debited during any given month shall not exceed ₹10,000/-;
-
These PPIs shall be converted into full-KYC PPIs within 24 months; and
-
Loading / Reloading can be by cash or electronic means.
PPIs upto ₹10,000/- (with no cash loading facility):
-
The amount loaded during any month shall not exceed ₹10,000/-;
-
The total amount loaded during the financial year shall not exceed ₹1,20,000/-;
-
The amount outstanding at any point of time shall not exceed ₹10,000/-;
-
Loading / Reloading shall be from a bank account / credit card / full-KYC PPI; and
-
The Small PPIs (with cash loading facility) existing as on December 24, 2019 can be converted to this PPI, if desired by the PPI holder.
Ans. A Small PPI (with cash loading facility) can be held for a maximum period of 24 months only. The 24 months shall be counted from the day of opening such a PPI. Within this period of 24 months, it has to be converted into a full-KYC PPI failing which, no further credit in such PPI shall be allowed. However, the PPI holder shall be allowed to use the available balance.
Ans. The salient features of ‘Full-KYC’ PPIs are as follows:
-
Reloadable in nature;
-
The amount outstanding shall not exceed ₹2,00,000/- at any point of time;
-
There are no limits prescribed for total credits or debits during a month; and
-
They can be used for purchase of goods and services, cash withdrawal and funds transfer.
Ans. Apart from above PPIs, there are the following two categories of PPIs:
-
Gift PPIs; and
-
PPIs for Mass Transit Systems (PPI-MTS).
Ans. The salient features of Gift PPIs are as follows:
-
Maximum value of each such prepaid gift instrument shall not exceed ₹10,000/-;
-
Are not reloadable;
-
Cash-out or fund transfer is not permitted. However, the funds may be transferred ‘back to source account’ (account from where Gift PPI was loaded) after receiving consent of the PPI holder;
-
Shall be revalidated (including through issuance of new instrument) as and when requested by the PPI holder; and
-
The Additional Factor of Authentication (AFA) / Two Factor Authentication (2FA) for transactions using Gift PPIs is not mandatory.
Ans. മാസ് ട്രാൻസിറ്റ് സിസ്റ്റങ്ങൾക്കായുള്ള പിപിഐകളുടെ (പിപിഐ-എംടിഎസ്) പ്രധാന സവിശേഷതകൾ ചുവടെ ചേർക്കുന്നു:
- ഇവ മാസ്സ് ട്രാൻസിറ്റ് സിസ്റ്റം ഓപ്പറേറ്റർമാർ നൽകുന്ന സെമി-ക്ലോസ്ഡ് പിപിഐകളാണ്.
- മാസ്സ് ട്രാൻസിറ്റ് സിസ്റ്റത്തിനുപുറമെ, അത്തരം പിപിഐ-എംടിഎസ് അവയുമായി ബന്ധപ്പെട്ടതോ അനുബന്ധമായതോ അല്ലെങ്കിൽ ട്രാൻസിറ്റ് സിസ്റ്റത്തിന്റെ പരിസരത്ത് നടക്കുന്നതോ ആയ മറ്റ് വ്യാപാരികൾക്ക് മാത്രമേ ഇവ ഉപയോഗിക്കാൻ കഴിയൂ.
- ഇവ വീണ്ടും ലോഡ് ചെയ്യാൻ കഴിയുന്ന സ്വഭാവമുള്ളവയാണ്.
- പരമാവധി ബാലൻസ് ഒരു സമയത്തും ₹3,000/- എന്ന പരിധി കവിയരുത്.
- ക്യാഷ്-ഔട്ട് അല്ലെങ്കിൽ റീഫണ്ട് അല്ലെങ്കിൽ ഫണ്ട് കൈമാറ്റം അനുവദനീയമല്ല.
- ഇഷ്യു ചെയ്യുന്നയാളുടെ ബോർഡ് അംഗീകരിച്ച നയം അനുസരിച്ച് അവ വീണ്ടും മൂല്യനിർണ്ണയം ചെയ്യാൻ കഴിയും (പുതിയ ഇൻസ്ട്രുമെന്റുകൾ നൽകുന്നത് ഉൾപ്പെടെ).
- അത്തരം പിപിഐ ഉപയോഗിച്ചുള്ള ഇടപാടുകൾക്ക് എഎഫ്എ ആവശ്യമില്ല.
Ans. The meaning of KYC is as defined in paragraph 6 of the MD-PPIs. The KYC / Anti-Money Laundering (AML) / Combating Financing of Terrorism (CFT) guidelines issued by the Department of Regulation (DoR), RBI, in “Master Direction – Know Your Customer Direction, 2016”, shall apply mutatis mutandis to all the entities issuing PPIs.
ഉത്തരം. ഇൻസ്ട്രുമെന്റ് വിതരണം ചെയ്യുമ്പോൾ പിപിഐ ഇഷ്യു ചെയ്യുന്നവർ എല്ലാ സുപ്രധാന നിബന്ധനകളും വ്യവസ്ഥകളും വ്യക്തവും ലളിതവുമായ ഭാഷയിൽ ഉടമകൾക്ക് വെളിപ്പെടുത്തും. ഈ വെളിപ്പെടുത്തലുകളിൽ ഇനിപ്പറയുന്നവ ഉൾപ്പെടും:
- ഉപകരണത്തിന്റെ ഉപയോഗവുമായി ബന്ധപ്പെട്ട എല്ലാ ചാർജ്ജുകളും ഫീസുകളും.
- കാലഹരണപ്പെടൽ കാലയളവും ഇൻസ്ട്രുമെന്റിന്റെ കാലഹരണവുമായി ബന്ധപ്പെട്ട നിബന്ധനകളും വ്യവസ്ഥകളും.
ഉത്തരം. അംഗീകൃത ഡീലർ കാറ്റഗറി -1 ബാങ്കുകൾ നൽകുന്ന കെവൈസി കംപ്ലയന്റ് റീലോഡബിൾ സെമി-ക്ലോസ്ഡ്, ഓപ്പൺ സിസ്റ്റം പിപിഐകൾ, ഫെമയ്ക്ക് കീഴിൽ അനുവദനീയമായ കറന്റ് അക്കൗണ്ട് ഇടപാടുകൾക്കായി, ഉദാ. ചരക്കുകളുടെയും സേവനങ്ങളുടെയും വാങ്ങൽ പോലുള്ള ക്രോസ്-ബോർഡർ ഇടപാടുകളിൽ ഉപയോഗിക്കാൻ അനുവദിക്കും. ഒരു പിപിഐ ഉടമയുടെ വ്യക്തമായ അഭ്യർത്ഥന പ്രകാരം മാത്രമേ ഈ സൗകര്യം പ്രവർത്തനക്ഷമമാക്കുകയുള്ളു. ഇടപാട് പരിധികൾ: ഓരോ ഇടപാട് പരിധിയും ₹ 10,000/- കവിയരുത്.
പ്രതിമാസ പരിധി ₹ 50,000/- കവിയാൻ പാടില്ല.
അനുവദനീയമായ ഇടപാടുകൾ: ഫോറിൻ എക്സ്ചേഞ്ച് മാനേജ്മെന്റ് ആക്ട് (ഫെമ) പ്രകാരം അനുവദനീയമായ കറന്റ് അക്കൗണ്ട് ഇടപാടുകൾ. ഉദാ.ചരക്കുകളുടെയും സേവനങ്ങളുടെയും വാങ്ങൽ. അത്തരം ഇടപാടുകളെ നിയന്ത്രിക്കുന്ന നിലവിലുള്ള മാനദണ്ഡങ്ങൾ പാലിക്കുന്നതിന് വിധേയമായി. അനുവദനീയമല്ലാത്ത ഇടപാടുകൾ:
- എ. അതിർത്തി കടന്നുള്ള ഏതെങ്കിലും പുറംരാജ്യത്തേക്കുള്ള ഫണ്ട് കൈമാറ്റം ഒപ്പം / അല്ലെങ്കിൽ ലിബറലൈസ്ഡ് റെമിറ്റൻസ് സ്കീമിന് കീഴിൽ പണമയയ്ക്കുന്നതിന്.
- ബി. ഓൺലൈൻ വ്യാപാരിയുടെ അക്കൗണ്ടിലേയ്ക്ക് പ്രീ-ഫണ്ടിംഗ്.
ഉത്തരം. ഉപഭോക്തൃ പരാതികൾ / സങ്കടങ്ങൾ കൈകാര്യം ചെയ്യുന്നതിന് ഒരു നോഡൽ ഓഫീസറെ നിയോഗിക്കുക, എസ്കലേഷൻ മാട്രിക്സ്, പരാതി പരിഹാരത്തിനായി വേണ്ടിവരുന്ന സമയം എന്നിവ ഉൾപ്പെടെ ഔപചാരികവും പരസ്യമായി വെളിപ്പെടുത്തിയതുമായ ഉപഭോക്തൃ പരാതി പരിഹാര സംവിധാനം പിപിഐ ഇഷ്യു ചെയ്യുന്നവർ സ്ഥാപിക്കും. സംവിധാനത്തിൽ ഇനിപ്പറയുന്നവ ഉൾപ്പെടും:
- പിപിഐ നൽകുന്നവരുടെ ഉപഭോക്തൃ സംരക്ഷണത്തിന്റെയും പരാതി പരിഹാര നയത്തിന്റെയും വിവരങ്ങൾ ലളിതമായ ഭാഷയിൽ പ്രചരിപ്പിക്കുക.
- പിപിഐ നൽകുന്നവരുടെ കസ്റ്റമർ കെയർ സമ്പർക്ക വിശദാംശങ്ങളുടെ വ്യക്തമായ സൂചന, വെബ്സൈറ്റ്, മൊബൈൽ ആപ്ലിക്കേഷനുകൾ, കാർഡുകൾ എന്നിവയിലെ പരാതി പരിഹാരത്തിനായുള്ള നോഡൽ ഉദ്യോഗസ്ഥന്റെ വിശദാംശങ്ങൾ ഉൾപ്പെടെ.
- മുകളിലുള്ള (ബി) പ്രകാരം പിപിഐ ഇഷ്യു ചെയ്യുന്നവരുടെ ഏജന്റുമാരും കസ്റ്റമർ കെയർ സമ്പർക്ക വിശദാംശങ്ങളും ശരിയായ സൈനേജിൽ പ്രദർശിപ്പിക്കുക.
- ഉപഭോക്താവിന് പരാതിയുടെ സ്ഥിതി അറിയാനുള്ള സൗകര്യത്തോടൊപ്പം സമർപ്പിച്ച പരാതികൾക്കായി നിർദ്ദിഷ്ട പരാതി നമ്പറുകൾ നൽകുക.
- ഏത് ഉപഭോക്തൃ പരാതിയും / സങ്കടവും വേഗത്തിൽ പരിഹരിക്കാനുള്ള നടപടി ആരംഭിക്കുക, കഴിയുന്നതും 48 മണിക്കൂറിനുള്ളിൽ. അത്തരം പരാതി / സങ്കടം സ്വീകരിച്ച തീയതി മുതൽ 30 ദിവസത്തിനുള്ളിൽ പരിഹരിയ്ക്കണം.
- പിപിഐ നൽകുന്നവരുടെ അംഗീകൃത / നിയുക്ത ഏജന്റുമാരുടെ (പേര്, ഏജന്റ് ഐഡി, വിലാസം, സമ്പർക്ക വിശദാംശങ്ങൾ മുതലായവ) വിശദമായ പട്ടിക വെബ്സൈറ്റ് / മൊബൈൽ അപ്ലിക്കേഷനിൽ പ്രദർശിപ്പിക്കുക.
- പിപിഐകളുമായി ബന്ധപ്പെട്ട വെബ്സൈറ്റ് / മൊബൈൽ അപ്ലിക്കേഷനിൽ പതിവായി ചോദിക്കുന്ന ചോദ്യങ്ങൾക്ക് (പതിവു ചോദ്യങ്ങൾ) ഉത്തരങ്ങൾ നൽകുക.
Ans. In case of PPIs issued by banks and non-banks, customers have recourse to the Reserve Bank - Integrated Ombudsman Scheme, 2021 for grievance redressal. This scheme is available on the RBI website at the link - https://cms.rbi.org.in.
ഉത്തരം. പിപിഐ ഇഷ്യു ചെയ്യുന്നവർക്ക് ഒരു ഉപഭോക്താവിന് ഇനിപ്പറയുന്ന രണ്ട് തരങ്ങളിൽ ഏതെങ്കിലും ഒന്ന് നൽകാൻ കഴിയും:
a) മിനിമം ഡീറ്റെയിൽ സെമി-ക്ലോസ്ഡ് പിപിഐ;
b) കെവൈസി കംപ്ലയന്റ് സെമി-ക്ലോസ്ഡ് / ഓപ്പൺ സിസ്റ്റം പിപിഐ;
Ans. Interoperability is the technical compatibility that enables a payment system to be used in conjunction with other payment systems. Interoperability has been allowed in PPIs through circular dated October 16, 2018 and it has been made mandatory vide circular dated May 19, 2021.
ഉത്തരം. പിപിഐകൾ ഉൾപ്പെടുന്ന അനധികൃത / തട്ടിപ്പ് ഇടപാടുകളിൽ ഉപഭോക്തൃ ബാധ്യത നിർണ്ണയിക്കുന്നതിനുള്ള തുകയും പ്രക്രിയയും സംബന്ധിച്ച് ബാങ്ക്-ഇതര പിപിഐ ഇഷ്യു ചെയ്യുന്നവർ വ്യക്തമായി രൂപരേഖ നൽകും. പിപിഐ ഇഷ്യു ചെയ്യുന്ന ബാങ്കുകൾക്ക് ഉപഭോക്തൃ സംരക്ഷണം - അനധികൃത ഇലക്ട്രോണിക് ബാങ്കിംഗ് ഇടപാടുകളിലെ ഉപഭോക്താക്കളുടെ ബാധ്യത പരിമിതപ്പെടുത്തൽ സംബന്ധിച്ച ജൂലൈ 6, 2017 തീയതിയിലെ ബാങ്കിംഗ് റെഗുലേഷൻ വകുപ്പ് സർക്കുലർ DBR.No.Leg.BC.78/09.07.005/2017-18 ബാധകമായിരിക്കും.
Ans. The framework to limit the liability of customers (PPI holders) against unauthorised transactions in PPIs issued by non-bank issuers is given in paragraph 17 of the MD-PPIs and has come into effect from March 01, 2019. The FAQs given below relate to PPIs issued by non-bank PPI issuers.
Ans. For the purpose of this MD, electronic payment transactions can be–
-
Remote / Online payment transactions: Transactions that do not require physical PPIs to be presented at the point of transactions e.g. wallets, card not present (CNP) transaction, etc.; and
-
Face-to-face / Proximity payment transactions: Transactions that require physical PPIs to be present at the point of transactions e.g. transactions at ATMs, PoS devices, etc.).
Ans. Non-bank PPI issuers shall provide customers with 24x7 access via website / SMS / e-mail / dedicated toll-free helpline for reporting unauthorised transactions and / or loss or theft of the PPI. Further, a direct link for lodging of complaints, with specific option to report unauthorised electronic payment transactions shall be provided by non-bank PPI issuers on the mobile app / home page of their website / any other evolving acceptance mode.
Ans. The ‘per transaction customer liability’ in such cases will depend on the number of days lapsed between the receipt of transaction communication by the customer from the non-bank PPI issuer and the reporting of unauthorised transaction by the customer to the non-bank PPI issuer. If the issuer is reported within three days’ of receiving of communication, the customer liability will be zero. Similarly, for any such transaction reported between four and seven days of receiving of communication, the customer liability will be limited to a maximum of ₹ 10,000/. Reporting beyond seven days’ time will be dealt in accordance with the Board approved policy of the non-bank PPI issuer.
Ans. The number of days mentioned above shall be counted after excluding the date of receiving the communication from the non-bank PPI issuer.
Ans. In cases where the loss is due to negligence by the customer, such as where he / she has shared the payment credentials, the customer will bear the entire loss until he / she reports the unauthorised transaction to the non-bank PPI issuer.
Ans. Any loss occurring after reporting of the unauthorised transaction shall be borne by the non-bank PPI issuer.
Ans. The non-bank PPI issuer shall credit (notional reversal / shadow reversal) the amount involved in the unauthorised electronic payment transaction to the customer’s PPI within 10 days from the date of such notification by the customer. Such reversal has to be effected even if it breaches the maximum permissible limit applicable to that type / category of PPI. The credit shall be value-dated to be as of the date of the unauthorised transaction.
Ans. The notional credit so received can be used on resolution of complaint and establishing the liability of the customer by the non-bank PPI issuer. However, in any circumstances, this period cannot exceed 90 days from the date of receipt of the complaint.
Ans. The burden of proving the customer liability in case of unauthorised electronic payment transactions lies on the non-bank PPI issuer.
റിസർവ് ബാങ്ക് ഓഫ് ഇന്ത്യ ഈ പതിവു ചോദ്യങ്ങൾ പുറത്തിറക്കിയിരിക്കുന്നത് വിവരങ്ങൾക്കും പൊതു മാർഗ്ഗനിർദ്ദേശ ആവശ്യങ്ങൾക്കുമായി മാത്രമാണ്. അവയുടെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ സ്വീകരിച്ച നടപടികൾക്കും ഒപ്പം / അല്ലെങ്കിൽ എടുത്ത തീരുമാനങ്ങൾക്കും റിസര്വ് ബാങ്കിന് ഉത്തരവാദിത്തമുണ്ടാകില്ല. വ്യക്തതകളോ വ്യാഖ്യാനങ്ങളോ ആവശ്യമുണ്ടെങ്കിൽ, ബാങ്ക് സമയാസമയങ്ങളിൽ പുറത്തിറക്കുന്ന പ്രസക്തമായ സർക്കുലറുകളും അറിയിപ്പുകളും പരിശോധിക്കുക.
പേജ് അവസാനം അപ്ഡേറ്റ് ചെയ്തത്: