rbi.page.title.1
rbi.page.title.2
বেসিক সেভিংস ব্যাঙ্ক ডিপোজিট অ্যাকাউন্ট (বিএসবিডিএ)
হ্যাঁ। ওপরে থাকা প্রশ্নের উত্তরের জন্য দেখুন (প্রশ্ন নং 13)
যদি ব্যাঙ্ক কোনো অতিরিক্ত শুল্ক দাবি না করে এবং বিনামূল্যে নির্ধারিত পরিষেবা ছাড়া ন্যূনতম ব্যালেন্সের বিএসবিডি অ্যাকাউন্টে অতিরিক্ত সুবিধা প্রদান করে, সেই ক্ষেত্রে এমন অ্যাকাউন্টকে বিএসবিডিএ হিসাবে শ্রেণিভুক্ত করা যেতে পারে।
উত্তর. যেসব ব্যাংক এটিএম বসায় তাঁদের এই পরামর্শ দেওয়া থাকে তার যেন এটিএম কাউন্টারের অবস্থানে পরিষ্কারভাবে মেট্রো বা অ-মেট্রো কথাটি উল্লেখ রাখতে উপযুক্ত সভার ব্যবহার করে (বার্তা এটিএমএ দর্শানো থাকবে স্টিকার / পোস্টার ইত্যাদির দ্বারা) যাতে গ্রাহক সহজেই খুঁজে এটিএমটির অবস্থান সম্পর্কে জানতে পারেন এবং সেই সঙ্গে নিঃশুল্ক লেনদেন কয়টি সম্ভব তাও জানতে পারেন ।
Ans. A Small PPI (with cash loading facility) can be held for a maximum period of 24 months only. The 24 months shall be counted from the day of opening such a PPI. Within this period of 24 months, it has to be converted into a full-KYC PPI failing which, no further credit in such PPI shall be allowed. However, the PPI holder shall be allowed to use the available balance.
Ans. No. RTGS is a credit-push system i.e., transactions can be originated by the payer / remitter / sender only to pay / transfer / remit funds to a beneficiary.
Bonds are sold through offices or branches of Nationalised Banks, Scheduled Private Banks, Scheduled Foreign Banks, designated Post Offices, Stock Holding Corporation of India Ltd. (SHCIL) and the authorised stock exchanges either directly or through their agents.
Yes. As per the 13 of the Scheme, the NBFC Ombudsman may reject a complaint at any stage on the following grounds:the complaint made is not on the grounds of complaint referred to in clause 8 of the Scheme; orthe compensation sought is beyond the pecuniary limit specified under the Scheme; orthe complaint made requires consideration of elaborate documentary and oral evidence and the proceedings before the Ombudsman are not appropriate for adjudication of such complaint; orthe complaint made is without any sufficient cause; orthe complaint made is not pursued by the complainant with reasonable diligence required to be taken; orin the opinion of the Ombudsman there is no loss or damage or inconvenience caused to the complainant.
Yes. As per Clause 13 of the Scheme, the Ombudsman may reject a complaint at any stage on the following grounds:Complaint not on the grounds of complaint referred to in Clause 8; orNot in accordance with Sub Clause (3) of Clause 9; orThe compensation claimed beyond the limit prescribed under Clause 12 (5) and 12 (6): orRequiring consideration of elaborate documentary and oral evidence and the proceedings before the Ombudsman are not appropriate for adjudication of such complaint; orWithout any sufficient cause; orComplaint not pursued by the complainant with reasonable diligence; orIn the opinion of the Ombudsman there is no loss or damage or inconvenience caused to the complainant.
In such cases, he/she may apply to the Executive Magistrate to execute the document or make endorsement on his/her behalf after producing sufficient documentary evidence about his/her identity and satisfying the Executive Magistrate that he/she has understood the implications of such execution or endorsement.
Such returns which require qualitative or subjective inputs and narrations may be considered for classification as complex returns by the banks and may be taken up for implementation towards the end of the project.
Response: No.
পেজের শেষ আপডেট করা তারিখ:
এই পেজটি কি সহায়ক ছিল?